Vasser logo
Bilde av Eddie fra Vasser som kikker ut vinduet

Northern Playground: Kvalitet, pris og miljøeffekt

I Vasser lar vi oss inspirere på tvers av bransjer. En bransje som har store utfordringer innenfor bærekraftig utvikling er tekstilbransjen, og her står selskapet Northern Playground frem som en inspirasjon.

"Northern Playgrounds oppdrag er å minske forbruket av klær. Samtidig lever vi av å selge klær. Det er et åpenbart paradoks."

Dette skriver de selv tydelig på sin side hvor de forklarer deres forretningsmodell.

Tanker vedrørende priser og rabattering

"Over 30% av verdens klær blir solgt med rabatt. Det skaper dårlige marginer for selskapet og kunder kjøper ting de ikke trenger. Vi gjør alt vi kan for at plaggene våre aldri havner på salg."

"Prisene våre er ikke lave. Bransjen er preget av prispress. Det gir dårlig fortjeneste og gjør at selskapene må satse på volum. Høyt volum gjør at man kan presse produsenter og underleverandører til det maksimale som igjen skaper elendige arbeidsforhold og katastrofale miljøeffekter."

- northernplayground.no

Design- og teknologibransjen er her inget unntak

I tilbudsprosesser blir ofte timespriser presset så hardt i kampen om oppdrag at det grenser til uforsvarlig.

Statistikk fra Kreativt forum og sak fra Kampanje sier at "Timeprisen til norske reklame- og designbyråer har bare økt med 15 prosent på 20 år.".

Kampanje skrev også tidligere i år om enormt prispress i bransjen, og utfordringene det er med på å skape.


"Første steg er å kjøpe kvalitetsprodukter og bruke dem til de er helt oppbrukt"

- northernplayground.no

Hva gjør Northern Playground som inspirerer oss?

  • Ingen rabatter, rettferdige priser
  • Ingen overproduksjon
  • Tydelig fokus på lokalproduksjon
  • Ingen mellomledd
  • Bruker lite penger på markedsføring og oppsøkende salg
  • Fokus på varighet
  • Fokus på multifunksjonalitet
  • De følger ikke "trender"
  • «rent» design; Ingen store, vulgære logoer eller illustrasjoner. Rene og tidløse farger.
  • De gjør det lett å reparere og resirkulere
  • Ærlighet i sin kommunikasjon
  • Åpenhet rundt hvem de produserer produktene sine med
  • "Slow fashion". De driver ikke med kolleksjonsbasert klesutvikling. De lanserer ikke nye produkter bare for å komme med nyheter.

Hvorfor bryr vi oss i Vasser?

Ikke bare inspirerer Northern Playground oss i sin tilnærming til forretningsutvikling, men deres designprinsipper og generelle tankesett er noe vi kjenner oss godt igjen i.

Når vi lager design og digitale løsninger, fokuserer vi også på varighet og langsiktig funksjonalitet. Ofte opererer dessverre bransjen med hyppig utskifting av teknologi og visuell drakt. Vi setter derfor stor pris på å se gode forbilder lede an slik som Northern Playground gjør.

Ikke bare forsøker vi å lage best mulig løsninger for våre kunder, men vi forsøker samtidig å skape en bærekraftig arbeidsplass for oss selv på veien. Det er derfor viktig for oss å være ærlige i vår kommunikasjon, og å prise våre tjenester på en måte som sikrer både oss og kunde en trygg fremtid. Northern Playground viser at det er mulig å prise sine produkter og tjenester rettferdig tross ekstremt press fra andre konkurrerende merkevarer.

Når det gjelder bærekraft; som Northern Playground selv sier tydelig: "Det finnes ikke bærekraftig tekstilproduksjon". På samme måte finnes det ikke bærekraftige nettsider. Alle nettsider trenger å ha filer tilgjengelig på en server, og serveren trenger energi. Vi forsøker alltid å bruke bærekraftige servere til dette, men det betyr ikke at problemet er løst. Det trengs nemlig også batterikraft på sluttbrukere sine digitale enheter, det trengs dataoverføring fra teleselskap m.m. Vårt fokus er på å minimere unødvendig ressursbruk på nettsider, og forenkle nettsider i bruk, slik at man på best mulig vis unngår unødvendig trafikk, og samtidig respekterer det store spekteret av besøkende på nettsiden, og ikke bare de med rask fiberlinje.

Åpen og ærlig kommunikasjon er også et viktig aspekt. Vi outsourcer aldri våre tjenester. Dersom et prosjekt trenger kompetanse vi ikke besitter, er vi tydelige og ærlige i vår kommunikasjon med kunde, og kan gjerne komme med anbefalinger fra vårt nettverk der ønskelig, men forsøker aldri å late som vi er noe vi ikke er.

Noen ganger betyr disse tingene at vi ikke er riktig partner for et prosjekt, fordi det er andre byrå som både kan levere både billigere og raskere. Men heldigvis er det også kunder der ute som setter pris på kvalitet, langsiktighet og gode bærekraftige samarbeid.

Vi heier på dere, Northern Playground!

Relatert

Hvilke fordeler har et lite byrå?

Hvorfor Vasser bruker lite animasjoner og effekter

Mindre er mer: Bærekraftig webdesign for fremtiden

Nettside til bedrift: Enkel og profesjonell uavhengig av bransje

Kontakt Vasser

Vasser portrett eddie

Eddie Dale
Utvikler
Mobil 94441442
E-post eddie@vasser.no

LinkedIn