Vasser logo
Bilde av Craft CMS som er en brukervennlig publiseringsløsning.
Bilde av Craft CMS som er en brukervennlig publiseringsløsning.

7 tips til en god og brukervennlig publiseringsløsning

Det er mye fokus på universiell utforming av digitale løsninger og brukervennlige nettsider. Man må ikke glemme at de som administrerer innholdet på din nettside også er brukere av en digital løsning. Her kommer noen enkle tips til hvorfor du burde tenke på å investere i en god publiseringsløsning og hvilken effekt dette kan ha.

1. Oversiktlig publiseringsløsning og effektiv administrering

En publiseringsløsning som er uoversiktlig, rotete og har mange unødvendige valg er ikke effektiv. Den skaper usikkerhet og krever mer tid enn nødvendig til opplæring og innsikt. Det er større rom for feil og ansatte kan kvie seg for å gjøre enkle endringer som i utgangspunktet ikke skal ta mye tid. Vår foretrukne publiseringsløsning tilpasses dine behov og målsettinger. Vi prøver å unngå unødvendige menypunkter. Samtidig sørger vi for at det skal være minimal sjanse for å gjøre feil som påvirker designet eller andre vesentlige elementer på nettsiden.


2. Responsiv publiseringsløsning

En responsiv publiseringsløsning gjør at du kan oppdatere nettsiden uavhengig av om du sitter på mobil, nettbrett eller større maskin. For at oppdateringen av nettløsningen skal være effektivt og problemfri, er det viktig at publiseringsløsningen er tilpasset alle skjermstørrelser. Hvis ikke kan det være litt av en utfordring og i værste fall umulig å få lagt ut en enkel tekst. Hvordan er brukervennligheten i den løsningen du vurderer å gå for eller har?


3. Rask publiseringsløsning

En publiseringsløsning som responderer like raskt som du skriver gjør at dine ansatte slipper masse frustrasjon og hodeverk. I tillegg er det viktig at ikke publiseringsløsningen gjør hele nettsiden treg. Har du en eksisterende publiseringsløsning i dag? Er dine ansatte som jobber i denne fornøyd med løsningen? Er den effektiv og tidsbesparende? Tid er penger, vi hjelper deg med en rask og effektivt publiseringsløsning.


4. Tidsstyrte innlegg og artikler

En publiseringsløsning som gjør at webredaktøren effektivt kan skrive flere artikler, og publisere disse med forhåndsvalgte datoer gjør arbeidsdagen mye lettere. Vår publiseringsløsning er effektivt og tidsbesparende for selskapet og for de ansatte som administrerer nettløsningen.


5. Sikkerhet

Viktigheten av en sikker publiseringsløsning må ikke undervurderes. Med en publiseringsløsning som ikke belager seg på mange tillegg og eksterne applikasjoner, har man mer kontroll på mulige sikkerhetshull. Det er ikke nødvendigvis sikrere å velge en løsning som er mest brukt der ute. Spør din leverandør om hva de legger vekt på ved valg av løsning og vær kritisk. Er din publiseringsløsning oppdatert med siste sikkerhetsoppdatering? Er alle «plugins» oppdatert? Har du en samarbeidsavtale som sørger for at noen kontinuerlig holder nettløsningen vedlike? Hør med din eksisterende eller fremtidige leverandør.


6. Universiell utforming og brukervennlighet

Universiell utforming har kommet for å bli. Og universiell utforming gjelder ikke bare dine brukere, det gjelder deg som skal administrere nettløsningen også. Som selskap er det derfor viktig å bruke en leverandør som har fokus på dette, slik at man slipper å bytte ut løsningen etter få år. Det er ikke så mange publiseringsløsninger som har fokus på dette, enda. Men flere og flere blir nå tvunget til å lage mer brukervennlige løsninger. Er din eksisterende eller fremtidige publiseringsløsning tilpasset universiell utforming?


7. Skalerbarhet

Behovet for en avansert publiseringsløsning er kanskje ikke tilstede i dag. Men med selskapets vekst og potensialet som ligger i digitale løsninger, kan dette fort dukke opp. Vi vet at det er mange selskaper som ikke tar ut det fulle potensialet i sin nettløsning. Tenk på dette når du velger en leverandør. Hva vil fremtiden bringe? Vil publiseringsløsningen kunne vokse i takt med selskapet? Eller må vi gjøre en ny investering innen kort tid? Her er det mange muligheter. Eksempelvis kan man gjøre informasjonsflyten både eksternt og internt mer effektivt.

Kontakt Vasser

Stig portrett blaa

Stig Taftø
Daglig leder og designer
Mobil 93028905
E-post stig@vasser.no

CV Stig Taftø LinkedIn Stig Taftø

Trenger ditt selskap en ny visuell identitet, nettløsning eller digital rådgivning? Er du usikker på om din eksisterende nettløsning og visuelle identitet innfrir dine målsettinger?

Ta kontakt, så avtaler vi en prat for å se om vi kan være en god digital samarbeidspartner for din videre vekst.

Ring oss Send e-post

26. desember 2020

4 tips til en mer bærekraftig nettløsning

3 gode grunner til at selskapet burde ha en egen nettløsning

13. november 2020

3 gode grunner til at selskapet burde ha en egen nettløsning

Hva er forskjellen på en hjemmeside, nettside og en nettløsning?

12. januar 2021

Hva er forskjellen på en hjemmeside, nettside og en nettløsning?